(Super)Foods for Glowing Skin & Shiny Hair (The Ultimate List!)

“Respect your body. Eat well. Dance forever.”

― Eliza Gaynor Minden

Regelmatig schrijf ik over beauty. Ik test producten uit, review ze en ben daarnaast ook regelmatig bezig met DIY beauty projecten. Zo heb ik jullie al een keer vertelt dat je veel beautyproducten gewoon in je keukenkastje kunt vinden. Kokosolie, olijfolie, suiker, zout, appelazijn, zo maar een aantal producten waar je maskertjes, scrubs en/of je eigen bodylotion van kunt maken. Hier ga ik binnenkort nog wat verder op in, door een paar van mijn favoriete beauty DIY’s met je te delen.

Vandaag ga ik het echter hebben over beautyfoods. Voeding waar je een prachtige stralende huid van krijgt, zonder onzuiverheden. En daarbij ook een aantal superfoods welke van grote invloed zijn op de kwaliteit van je haar. Gezond, dik en glanzend haar willen we tenslotte allemaal toch?

Natuurlijk is het hartstikke fijn om een luxe crème op je gezicht te kunnen smeren. En een (dure) foundation kan een boel oneffenheden verbergen.  Echter, als je slecht eet, dan zal dit zeker een negatief effect geven aan je huid en haar. Je huid kan er dof uit gaan zien, een beetje alsof er altijd een grauwe waas overheen zit. Ook krijg je sneller rimpels doordat je huid droog wordt of juist onzuiverheden zoals puistjes doordat je huid te vet wordt. Heel simpel gezegd, je huid raakt uit balans.

Met slechte voeding bedoel ik vooral bewerkt voedsel, witte meelproducten en slechte vetten. Denk hierbij aan producten als chips, koekjes en snoep, maar bijvoorbeeld ook wit brood, witte pasta, vette sauzen vol met e-nummers, gefrituurd voedsel, kant-en klare mixen uit de supermarkt en frisdrank. Hartstikke lekker allemaal, en bij een gezond eetpatroon kan het af en toe best eens, maar het doet je huid en haar zéker geen goed!

Het allerbeste beautygeheim vind je niet in je beautycase. Waar dan wel? In het voedsel dat je eet. Believe me, it can make a húge difference!

Ik heb de beste (super)foods voor je op een rijtje gezet, zodat ook jij jezelf mooi(er) kunt eten!

Bosbessen/Blueberries

blueberry

Bosbessen zijn een van de gezondste stukken fruit, rijk aan anti-oxidanten, vezels en vitamines. Het kleine blauwe besje blijkt heel veel voordelen te hebben die goed zijn voor onze gezondheid. De stof die de bosbes (ook wel blauwe bes genoemd) haar blauwe kleur geeft werkt ontstekingsremmend, cholesterolverlagend, anti-verouderend en beschermt tegen verschillende ziekten. En natuurlijk niet alleen goed voor je lijf, maar ook lekker van smaak.
Blauwe bessen bevorderen ook de collageenproductie in je huid. Voor de collageen-leek onder ons: collageen is de natuurlijke stof die de huid elastisch en jong houdt. Tegenwoordig vind je in vrijwel elke denkbare crème collageenformules. En met het eten van bosbessen, stimuleer je dit dus van binnenuit.
Je kunt bosbessen het beste direct na aankoop nuttigen en ze maximaal vijf dagen in je koelkast bewaren, dan houdt het wel zo’n beetje op. Wat heel fijn is: ingevroren bosbesjes zijn hun anti-oxidantkracht niet verloren. Daarom heb ik vaak een doosje bosbessen in mijn vriezer liggen. De Appie verkoopt ‘Doosjevol bosbessen’ en ander ingevroren fruit. Ideaal door je ontbijt ((Griekse) yoghurt, oatmeal of bijvoorbeeld American pancakes.) Ook kun je er bijvoorbeeld een lekkere vruchtensmoothie van maken.

Zalm/Salmon

salmon-category1

Zalm is rijk aan omega-3 vetzuren die uitstekend geschikt zijn voor het bestrijden van ontstekingen, rimpels en acne. Zijn hoge omega-3 gehalte helpt je huid te hydrateren van binnenuit. Bovendien, hydrateert het eten van zalm je hoofdhuid en bevordert het sterk, gezond haar.
Nog een extra bonus, zalm is sowieso súpergezond voor je. Zo is zalm een uitstekend bron om stress, angst en depressie tegen te gaan. Zalm bevat ook een grote hoeveelheid aan vitamine D. En zoals je wellicht al weet, is vitamine D verantwoordelijk voor het gezond houden van je hart, botten, dikke darm en hersenen. Het helpt ook darmkanker, angst, depressie, hartkwaal en om botziekte te voorkomen.
Grill het, bak het, gooi het door de pasta of door een salade, zalm is heerlijk!

Spinazie/Spinach

113

De spinazie-familie bevat meer voedingsstoffen én minder calorieën dan elk andere voedingsproduct ter wereld. Naast een hoog antioxidantengehalte, zijn de groenten ook een uitstekende bron voor vitamines A en C. Die stoffen zijn noodzakelijk voor voor de talgproductie in de huid en voor de aanmaak van haarfollikels. Donkere bladgroenten dragen daardoor bij tot een gezonde, verzorgde en soepele huid.
Koken, wokken of gewoon rauw in de salade ipv sla. Ook perfect voor een groene smoothie!

Tomaten/Tomatoes

Bright_red_tomato_and_cross_section02

Tomaat eten is supergezond. Een tomaat is een ‘vitaminepil’ gevuld met allerlei gezonde stoffen, zoals: vitamina A, C, E, K, B1, B2, B3 en B6. Tomaat bevat: vezels, ijzer, kalium, magnesium, carotenen en – heel belangrijk! – lycopeen. Van alle groente- en fruitsoorten bevat tomaat het meest van dit krachtige antioxidant, dat onder meer helpt bij het voorkomen van huidcelveranderingen, die leiden tot acne, verkleuringen en andere huidproblemen.
Tomaten bevatten verder tomatine, een alkaloïde die de groei van bacteriën remt. Vers tomatensap voorkomt vroegtijdige veroudering en oververmoeidheid. Daarnaast verfrist en reinigt het het lichaam. Als je tomatensap drinkt voordat je gaat zonnen, ben je beter beschermd tegen zonnebrand.

Walnoten/Walnuts

Walnuts

Walnoten bevatten een grote hoeveelheid vet. Ze bestaan zelf voor bijna de helft uit vet. Maar het goede nieuws is dat het hierbij voor het grootste deel gaat om meervoudig onverzadigde vetzuren. Omega 3-vetzuren om precies te zijn. Dit zijn stoffen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren, net zoals de vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft.
Naast deze gezonde vetten leveren noten ook eiwitten, verschillende B vitamines , calcium en ijzer. Veel van deze voedingsstoffen zijn belangrijke anti-oxidanten die onder anderen van belang zijn voor gezond- haar, huid en nagels.
Probeer iedere dag een handjevol walnoten te eten. Op deze manier krijg je gezonde vetten binnen. Ja je leest het goed, gezonde vetten! Deze vetten beschermen je huid en zorgen voor een gezonde en stralende uiterlijk. Noten bevatten veel vitamine B, welke de ‘celvernieuwing’ bevordert en zorgt voor een gladde, rimpelloze huid.

Kiwi

kiwi-fruit-sleepy-snacks-2706-de

Kiwi’s kunnen misschien klein zijn van formaat, maar ze zitten boordevol vitamine C en tal van andere anti-oxidanten. Voeg kiwi’s toe aan je maaltijden voor een stevige en jeugdige huid. Anti-oxidanten helpen de huid te beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen en voorkomen daardoor dat rimpels bezit gaan nemen van je huid. Een andere goede reden waarom je zou moeten beginnen met het eten van kiwi’s is dat ze je helpen beschermen tegen zowel kanker als hart- en vaatziekten.

Donkere chocolade/Dark chocolate

dark_chocolate

Geweldig nieuws voor liefhebbers van chocolade! Je hoeft je niet schuldig te voelen als je wat chocolade eet, dat wil zeggen, donkere chocolade. Donkere chocolade houdt de huid op effectieve wijze gehydrateerd en beschermt het tegen de schadelijke effecten van de UV-stralen van de zon. En maak je geen zorgen dat je acne zult krijgen als je chocolade eet, omdat deze bewering niet op waarheid is berust. Zorg ervoor dat je kiest voor donkere chocolade boordevol flavanoiden en deze moet voor ten minste 70% bestaan uit cacao.
Tip: De pure chocolade van Tony Chocolonely, een van mijn favorieten!

Griekse yoghurt/Greek yoghurt

FAGE-TOTAL-3-packs001-1024x768

Deze lekkere en vetarme snack is heel goed voor je haren. Griekse yoghurt bevat vitamine B5, vitamine D en proteïnen: allemaal stoffen die je haar volledig ten goede komen.
Geen tijd genoeg voor een fikse beautysleep? Ontbijt regelmatig met Griekse yoghurt en die blauwe kringen onder je ogen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Zoete aardappels/Sweet patatoes

yams-vs-sweet-potatoes3

Zoete aardappel bevat vitamine A en betacaroteen die de vrije radicalen, die huidveroudering veroorzaken, bestrijden.

Tip: snij er frietjes van (met schil, deze zit bomvol met goede voedingsstoffen!), bestrijk deze met wat (ontgeurde) kokosolie, strooi er wat zeezout en kruiden naar keuze overheen en bak dit af in de oven (180 graden, 30-35 minuten.) Heerlijk, en supergezond!

Oesters/Oysters

Oesters-320x202

Oesters zijn rijk aan het mineraal zink. Een gebrek aan zink kan leiden tot haarverlies en een droge hoofdhuid. Uiteraard vind je zink ook in havermout, granen, vezels en eieren, maar oesters bevatten een erg grote hoeveelheid. Daarnaast geven oesters ook nog eens een goede hoeveelheid eiwitten af. Omdat haren bestaan voor 97% uit eiwitten, zorgt een tekort voor onvoldoende herstel van de reguliere haaruitval en droog, zwak haar.

Linzen/Lentils

groene-linzen-488826

Heel klein maar erg krachtig zijn deze peulvruchten die vol met ijzer, zink, biotine, eiwitten en vezels zit. Voor vegetariërs zijn linzen dan ook een belangrijke vervanger in het dieet als bron voor deze haarversterkende bouwstenen. Daarnaast worden linzen al eeuwenlang in verschillende haarverzorgingsmaskers en shampoos in India gebruikt voor geweldige glanzende dikke haarlokken.
Gooi linzen door je salade, of maak er soep van!

Groene thee/Green Tea

groene_thee

Groene thee bevat veel ontstekingsremmende stoffen en antioxidanten die de veroudering van de huid tegen gaan. Je kunt groene thee het beste in de vorm van losse blaadjes kopen.

Broccoli

broccoli-2

Groente is natuurlijk supergezond, maar broccoli hoort toch wel aan de top. Het beschermt je huidcellen tegen veroudering en versterkt je weerstand! Je huid wordt dus minder snel rimpelig en grauw. Een betere weerstand zorgt er ook voor dat je minder snel gevoelig bent voor bepaalde dingen, zoals een koortslip bijvoorbeeld (als je besmet bent met het herpes virus). Het zijn de anti-oxidanten die hiervoor zorgen. Wetenschappers komen er steeds meer achter dat anti-oxidanten een belangrijke rol spelen bij het verouderingsproces en het tegen gaan. Ook zit er vitamine C in broccoli, die de huid elastisch houdt. En het doet meer: vitamine C is goed voor het bestrijden van puistjes! Het reguleert het vetgehalte (talg) van je huid.

Avocado

avocado-recipes

De avocado staat niet voor niets al eeuwen bekend als het wonder voor schoonheid, in verschillende culturen. In de vrucht zit vitamine A (goed voor huid, haar en immuunsysteem), vitamines B1, B2 en B6 (goed voor gezonde huid, nagels en haar), vitamine C (goed voor weerstand en collageen productie) en vitamine E (krachtige antioxidant). Geen wonder dat avocado-extracten veel gebruikt worden in huidverzorgingsproducten.

Bruine rijst/Brown rice

brown-rice

Bruine rijst zit bomvol biotine, een B-vitamine die helpt bij het verbeteren van de elasticiteit van het haar. Daarnaast vermindert biotine broosheid, voedt het de haarfollikel en stimuleert het celvernieuwing. Resultaat: een volle bos lokken.

Chiazaad/Chia Seeds

chia-seeds

Chiazaad valt in de categorie superfood vanwege zijn hoge percentage aan omega-3 vetzuren, vezels, antioxidanten en proteïnen en mineralen. De combinatie van dat al zorgt voor sterke nagels en helpt je haar groeien.
Strooi eens wat chiazaadjes door je (Griekse) yoghurt, een smoothie, of door je pannenkoekenbeslag.

Pompoenpitten/Pumpkin Seeds

Pompoenpitten

Pompoenpitten in de soep? Yes please! In die kleine pitjes zit namelijk een flinke dosis zink, vitamine A en vitamine B, wat ervoor zorgt dat je haar sterker wordt. Ook in dit krachtige zaadje: biotine, wat ervoor zorgt dat je lokken sneller groeien en minder snel afbreken.

Wortelen/Carrots

carrots

Betacaroteen in wortelen zorgt voor een bos glanzend en goed gehydrateerd haar.

 Komkommer/Cucumber

cucumber on the white background

Ook komkommer schijnt goed te zijn voor luscious locks. In komkommer zit namelijk silicium, een soort siliconen, wat er van binnenuit voor zorgt dat je sterk, gezond en glanzend haar krijgt. Ook goed om te weten: in komkommer zitten haast geen calorieën.

Haring/Herring

image013

Vette vissoorten zijn niet alleen goed voor je hart en bloedvaten maar ook voor je huid en je haar. In vette vissoorten zoals haring zitten omega 3 vetten, die er voor zorgen dat je een gezonde en stralende huid krijgt. Je huid zal er gezonder en beter uitzien. Ook je haar zal er gezonder en glanzender uitzien.
Onthoud wel dat elke dag vette vis eten ook weer niet goed is. Zorg er voor dat je minimaal 1 of 2 keer per week vette vis zoals bijvoorbeeld haring (of zalm, tonijn, makreel) eet. Niet alleen je huid en haar zal verbeteren, maar ook je algehele gezondheid.

Appels/Apples

apples_1_1_1_1_1

Appels zitten vol met pectine wat je van binnen schoonmaakt zodat afvalstoffen niet kunnen blijven ‘plakken’ in je lichaam. Ook zijn appels een echte natural moisturizer voor je huid omdat ze voor 85% uit water bestaan! Uiteraard vind je in appels ook belangrijke antioxidanten die je huid beschermen. En jullie weten vast wel… an apple a day, keeps the doctor away.

Eieren/Eggs

egg

Het maakt niet uit of je ze gebakken, gekookt of geroerd consumeert. Eieren zijn één van beste proteïnebommen die je kunt vinden. Ook bevatten ze biotine en Vitamine B-12. Mega boost voor gezonde glanzende lokken!

Gevogelte/Poultry

1d1e76b8fb63d1a57b5144b1f3c70a89

Kip en kalkoen leveren hoge kwaliteit proteïnen. Een onmisbare voedingsstof voor gezond haar. Zonder de juiste proteïnen bestaat er een grote kans op zwak broos haar. Een ernstig tekort aan proteïnen kunnen zelfs leiden tot verlies van haarkleur.

Goji Bessen/Goji Berries

goji-berries-isolated

Goji berries hebben een hele hoge voedingswaarde, zijn rijk aan antioxidanten en werken ontstekingsremmend, anti-bacterieel en anti-schimmel. Antioxidanten staan er om bekend vrije radicalen te neutraliseren en voorkomt schade aan onze (huid) cellen en verminderen ontstekingen. Super voor de huid dus! Zorg er wel voor dat je een goede kwaliteit Goji berries aanschaft.

Aardbeien/Strawberries

Stawbs

Behalve ontzettend lekker (ik ben echt gék op aardbeien!) zijn aardbeitjes ook goed voor je huid, o.a. dankzij de rode kleur. Die beschermt namelijk tegen vrije radicalen. De vitamine C in aardbeien stimuleert de aanmaak van collageen.

Kokosolie/Coconut Oil

kokosolie2

 

Boerenkool/Kale

boerenkool-krulkool-kale

Boerenkool is een echte huidverjonger. Twee porties in de week en je ziet al heel snel resultaat. Boerenkool zit vol met antioxidanten, luteine en ijzer. Luteine en ijzer brengen zuurstof naar de huid en dat zie je! Buiten dat bevat boerenkool ook vitamine A, deze vitamine staat er om bekend vroegtijdige huidveroudering tegen te gaan. BAM!

Binnenkort: Mijn favoriete beauty DIY’S!

Tot de volgende blogpost!

Liefs,

http---signatures.mylivesignature.com-54492-119-856EC3A1598CE9B977042F707DA22684

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s